علائم و نشانه های روغن موتور

علائم و نشانه های روغن موتور

علائم و نشانه های روغن موتور :

روغن موتور سطح قطعات فلزی  را می پوشاند و با کاهش اصطکاک امکان حرکت روان و موجب کاهش سایش قطعات می دهد. همچنین به عنوان خنک کننده موتور نیز عمل می نماید. روغن ذرات کثیفی از احتراق را جذب و به فیلتر روغن انتقال می دهد، ضمن اینکه با استفاده از حلال ها موتور را تمیز می کند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با علائم و نوشته های روی بسته های روغن موتور آشنا سازیم تا در هنگام تعویض روغن موتور محصول بهتری را انتخاب نمایید.

گرانروی یا ویسکوزیته :

گرانروی به معنی میزان مقاومت مایعات در برابر جاری شدن را گویند به عنوان مثال گرانروی عسل از آب بیشتر می باشد. گرانروی در مایعات با افزایش دما کاهش می یابد.

در روغن ها گرانروی را با عدد نشان می دهند، به عنوان مثال روغن 50 غلیظ تر و تمایل کمتری به جاری شدن نسبت به روغن 20 دارد.

انجمن مهندسین امریکا SAE  برای سهولت، میزان گرانروی روغن ها را بوسیله یکسری اعداد طبقه بندی نموده است. و کلیه شرکت های خودرو ساز و تولید کننده روغن از این استاندارد تبعیت می کنند. هرچه عدد روغن بیشتر باشد این روغن غلیظ تر (ویسکوزیته بیشتر) می باشد.

در گذشته می بایست در تابستان از روغن با عدد بالاتر مثلا 50 در خودرو استفاده می کردند و در زمستان از روغن با عدد پایین تر مثلا 20 استفاده می شد.

اما با پیشرفت علم شیمی روغن های چهار فصل یا Multi Grade با افزودن پلیمرها تولید شدند که این روغن ها با دو عدد مثلا   20W50 نشان داده می شود. یعنی این روغن همانند یک روغن 20 در زمستان و همانند یک روغن 50 در تابستان عمل می کند. W حرف اول کلمه WINTER به معنی زمستان می باشد.

عدد ویسکوزیته روغن موتور هر خودرو توسط شرکت سازنده در دفترچه راهنما یا برچسب های نصب شده در قسمت موتور مشخص می گردد.

در مجموع موتورهای طراحی شده قدیمی از روغن با اعداد بالاتر و خودروهای جدید از روغن با اعداد پایین تر استفاده می شود.

مثلا روغن موتور مناسب موتور پراید و پژو 206 تیپ 2 روغن با شماره 20W50 می باشد. ولی روغن موتور مناسب 206 تیپ 5 و 6 روغن شماره 10W40  می باشد، یا روغن یک خودرو  BMW   مدل 2010 روغن شماره 5W20 یا 0W10 می باشد.

سطح کیفی روغن موتور :

با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها، روغن های موتور نیز همگام با آن دچار تغییر سطح کیفیت و نوع مواد افزودنی گردیده اند.

انیستیتو مواد نفتی آمریکا API برای طبقه بندی کیفیت روغن ها اقدام به کد بندی خاصی نموده است. این کد شامل دو حرف انگلیسی می باشد که حرف اول نشان دهنده سطح کیفی روغن برای موتور بنزینی یا دیزلی را مشخص می کند، به این صورت که اگر حرف اول S باشد مربوط به موتورهای بنزینی و حرف C مربوط به موتورهای دیزلی می باشد.

حرف دوم نشان دهنده سطح کیفی روغن است که هرچه به حروف انتهایی الفبای انگلیسی نزدیک تر باشد از کیفیت بیشتر برخوردار است.

مثلا روغن SL از روغن SG از سطح کیفی بالاتری برخوردار است.

حداقل سطح کیفی روغن مناسب برای خودرو توسط شرکت سازنده مشخص می گردد.

البته بعضی روغن ها قابل استفاده در هر دو موتور بنزینی و دیزلی هستند وبه صورت API SG/CD  نشان داده می شود.

روش های ساخت روغن موتور :

در روی بعضی از بسته های روغن موتور شما نوشته هایی تحت عنوان سینتتیک یا نیمه سینتتیک مشاهده می شود که در ادامه به توضیح این مورد می پردازیم.

پایه اصلی روغن های معمولی نفت خام هستند که به روغن های مینرال معروف هستند ولی بر روی بسته آنها این عبارت درج نمی گردد که با پیشرفت علم شیمی جهت بهبود ویژگی های روغن اقدام به تولید روغن با پایه مواد آزمایشگاهی نمودند. بر روی بسته این روغن ها عبارت سنتتیک درج می گردد.

در روغن های سننتتیک ملکول های روغن یک شکل و شبیه به هم هستند.

همان طور که قبلا گفته شد رابطه مستقیم بین دما و ویسکوزیته می باشد. یکی از مزایای روغن های سنتتیک عدم تغییرات ویسکوزیته با سرد شدن روغن است که این امر موجب کاهش استهلاک موتور در هنگام استارت سرد می شود. همچنین این روغن ها باعث کاهش مصرف سوخت و عدم ایجاد رسوب در موتور می گردد.

البته روغن های نیمه سنتتیک وجود دارند که مخلوطی از روغن های سنتتیک و مینرال هستند که بعضی از مزایای روغن های تمام سنتتیک را دارند.

چند نکته :

زمان تعویض روغن به موارد زیر بستگی دارد :

  1. کارکرد در شرایط سخت مانند دورهای بالا
  2. میزان در جا کار کردن خودرو ( ترافیک های سنگین)
  3. تعداد اساتارت در هوای سرد
  4. تنظیم نبودن موتور

گروه بازرگانی دیناپارت